|
Malte Johnsons Orkester på
Liseberg
(Sammansatt bild)
Överst fr. vänster brassektionen: Andreas Skjold, trombone,
Hans Lindgren, Gösta
Nilsson, Rune Lindgren, Berndt Gustafsson,
trumpet. Underst saxsektionen: Bertil
Wikholm, barytonsax, Chris Holmström, tenorsax,
Bengt
Sjölund, altsax, klarinett,
Sören Ahrnot,
tenorsax, klarinett. Stående: Malte Johnson, alt- och tenorsax.
Rytmsektionen:
Rudolf Svensson, bas, Arne Milefors, trummor och Ivar Wefring,
piano. Till höger skymtar sångerskan Sonya Hedenbratt. |
På Liseberg uppträdde förstås redan på Maltes tid berömda artister som för sina framträdanden behövde en orkester. Flera kända artister kom till Liseberg på Maltes initiativ och fick stöd av Maltes special- arrangemang. Ett sådant tillfälle var 1959 när Paul Anka framträdde på Stora scenen och i Cabaret-
hallen.
1958 års Eurovision Song Contest hölls i
Hillversum i Holland. Sverige deltog för
första gången och ställde
upp med låten
Lilla Stjärna skriven av Åke Gerhard
framförd av Alice
Babs.
Den svenska juryn i Göteborg bestod av
Fr. vänster: Malte, Lasse Dahlquist,
Anita Halldén, Rustan Älveby, Tage
Danielsson, Uno Asplund, Sten-Åke
Cederhök, Roland Eiworth, Erik
Johnsson och Ulf Peder Olrog. Åke
Falck saknas på bilden.
Sweetness
(signatur)
Därefter
"Swingin´ The Scale"
från radiosändning över BFN
(Brittish Forces Network), live
från Jazzen på Liseberg den
20 juni 1947 för de brittiska
trupperna i Tyskland. Glenn
Millers orkester gjorde
liknande radiosändningar för
AFN (American Forces Network)
riktat till de amerikanska
trupperna där. |
Malte Johnson
föddes i Helsingborg den 24 oktober 1910.Hans första instrument var en fiol och hans första spelningar var på kafé Thalia 1927 med kompisen Sven Ohlsson. Av gagen blev det så småningom en altsax och fler saxofoner. 1933 blev han med i John Eeks orkester som han dock lämnade efter ett år. 1934 gjorde han ett inhopp i Eges orkester. När
Malte bildade sin första orkester 1935 var det med medlemmar ur Eges. Efter ett tips blev Malte uppsökt
av Sam Samson vars orkester skulle börja spela redan samma höst på danssalongen Wauxhall i Göteborg. Malte
antog budet och flyttade till Göteborg. Sam Samson var då en av landets mest populära orkestrar. Hösten 1936 fick Sam Samson engagemang på La Visit i Stockholm och Malte Johnson fick erbjudandet att med
egen orkester fortsätta på Wauxhall. Malte Johnsons orkester var Wauxhall troget fram till våren 1942. Under
åren blev det flera turnéer i landet och en första radio- spelning i mars 1939. Våren 1943 premiärspelade Malte på Kungsgillet - ett av
dåtidens i Göteborg mest populära dansställen. Men det blev i stort sett bara ett år på
Kungsgillet.
Hösten
1944 började Malte Johnsons orkester spela på Rotunda på Liseberg. Därmed inleddes en epok inte bara i Maltes karriär utan även för göteborgarna. Malte efter- trädde
Åke Fagerlunds orkester som hunnit etablera sig väl hos publiken. Båda banden spelade samma dansanta storbandsmusik men Maltes arrangemang skulle komma att överträffa alla förväntningar. Det blev 15 år på Liseberg - på Rotundan eller i
folkmun kallat Rota och utedansbanan Jazzen. Senare ledde han också orkestern i Cabaret- hallen. Hundratusentals är de Göteborgare och västkustbor som under de här åren
dansade i trivsamma Rotundan och njöt av de ljumna sommarkväll- arna vid Jazzen. Malte Johnson höll sig alltid väl framme och snappade upp all influenser som var på väg. Han var oftast först med de
senaste låtarna och arrangemangen från USA och var inte sen med att lära ut de
senaste danserna inför publiken. I slutet av oktober 1952 arrange- rades två speciella
mambokvällar på Rotundan. Det var första gången dansen presenterades
i Sverige. Han
uppges även vara den förste att ha introducerat twisten i Sverige. Som den gedigna musiker och orkesterledare han var
blev även hans goda musiker uppmärksammade. Malte kunde därför inte undvika att flera av dessa fick erbjudanden från annat håll. Bengt-Arne Wallin, Lasse Samuelsson, Gösta Nilsson, Andreas Skjold, Rolf Bäckman och Börje Fredriksson är några av de begåv- ningar som bl.a. värvades av Thore Ehrlings orkester. Trumpetaren Lasse Samuelsson
blev ju senare med egen orkester. I popbandet The Telstars sågs trumpetaren Gösta Nilsson i början av 60-talet tillsammans med Rolf Bäckman på saxofon. Dessutom ingick välkända musiker som pianisten Jan
Johansson och batteristen Nils-Bertil Dahlander en tid i Maltes band. Bristen på skivstudior under den tid Malte Johnsons orkester verkade gjorde att det bara blev ett
30-tal skivor inspelade. Det var förenat med stora kostnader att förlägga skivi- inspelningarna till Stockholm för ett storband då. Två radiokonserter, en från 1947, riktade till de brittiska trupperna i Tyskland och en från Göteborgs konserthus, finns bevarade
i Sveriges Radios arkiv. Sonya Hedenbratt, Gunnar "Silja- bloo" Nilsson,
Harmony Sisters, Olavi Virta, Ulla Sjöholm och Delta Rhythm Boys är några av de artister som finns med på Maltes skivinspelningar.
|
|
|